Nieuwe regels voor elektrische bestelwagens

Nieuwe regels voor elektrische bestelwagens

Nieuwe regels voor elektrische bestelwagens

Nieuwe regels voor elektrische bestelwagens vanaf 1 juli 2025 voor bestuurders van elektrische bestelwagens die zwaarder zijn dan 3.500 kilo.

Nieuwe regels voor elektrische bestelwagensIn het algemeen zijn elektrisch aangedreven bestelwagens zwaarder door het accupakket in vergelijking met een, door brandstof aangedreven, variant. Hierdoor komt het voor dat het totale gewicht van het voertuig boven de grens van 3.500 kilo uitkomt. Dit is de grens waarmee nog met het B-rijbewijs een bestelwagen mag worden bestuurd.

Om elektrisch rijden toch aantrekkelijk te houden voor ondernemers, stond de overheid tot 1 juli 2025 toe dat men met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto mocht besturen met een gewicht van maximaal 4250 kilogram.

Wat zijn de nieuwe regels?

Vanaf 1 juli 2025 mag een elektrische bestelwagen met een gewicht tussen de 3.501 en 4.250 kilo alleen nog bestuurd worden indien de chauffeur een extra cursus heeft gevolgd. Deze cursus duurt minimaal vijf uur en bestaat uit zowel theorie- en praktijkonderdelen. Na afloop van de cursus ontvangt de cursist een certificaat. Om deze cursus te kunnen volgen, moet een bestuurder minimaal 2 jaar in het bezit zijn van een B-rijbewijs.

Wat is het nut van deze cursus?

Volgens de Nederlandse wet vallen voertuigen met een maximaal toelaatbaar massa boven de 3.500 kilo officieel onder de categorie (lichte) vrachtwagens. De maximaal toelaatbare massa bestaat hierbij uit het gewicht van het voertuig samen met de maximale toegestane belading. Hierdoor zou men een elektrische bestelbus, die zwaarder is dan 3500 kilo, alleen mogen besturen met een C-rijbewijs. Door het volgen van deze nieuwe cursus, leert de deelnemer onder meer:

  • Wat het hogere gewicht betekent voor de wegligging en rijgedrag,
  • Hoe men het voertuig moet controleren,
  • Hoe moderne rijhulpsystemen werken,
  • Wat de specifieke eigenschappen zijn van elektrische voertuigen.

Uitzonderingen voor tijdelijke situaties.

Iemand die af en toe in een elektrische bestelwagen rijdt die zwaarder is dan 3.500 kilo, hoeft deze cursus niet te volgen, zolang het maar tijdelijk gebruik betreft. Ook voor bijvoorbeeld een monteur die de bestelwagen verplaatst voor onderhoud, geldt de cursusplicht niet, als het daadwerkelijke gewicht van het voertuig in onderhoud maar onder de 3.500 kilo blijft.

Gevolgen bestelautoverzekering

Wanneer men regelmatig een elektrische bedrijfswagen bestuurt, zonder de verplichte cursus te hebben gevolgd, kan dit consequenties hebben voor de verzekering in geval van een schadeclaim.

Als een vaste bestuurder bij een schade niet over een geldig certificaat beschikt, kan het zijn dat een maatschappij geen dekking biedt voor de ontstane schade of de schade verhaalt op de verzekeringnemer zelf.
Het is dus raadzaam om personeel, dat regelmatig een elektrische bestelauto moet besturen, het certificaat te laten halen. 

Meer weten

Wil je meer weten over de deze nieuwe regel, of heb je andere vragen over jouw bedrijfsverzekeringen, neem dan gerust contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag.